خطر انقراض بسیاری از آبزیان

خطر انقراض بسیاری از آبزیان

گزارش‌های تازه حکایت از آن دارد که نزدیک به هفده هزار گونه جانور دریایی از محافظت درستی در زیست‌گاه‌های طبیعی‌ برخوردار نیستند. آمریکا، کانادا و برزیل در زمره کشورهایی هستند که از جانوران دریایی اطراف مرزهایشان محافظت بسیار کمی به عمل می‌آورند.

به گزارش وبسایت کپیتال برگ، محققان دانشگاه کوییزلند در استرالیا به تازگی تحقیق بسیار جامعی بر روی زیست‌گاه‌های محافظت‌شده جانوران دریایی انجام داده‌اند. (این مناطق به اختصار MPA نامیده می‌شوند که مخفف marine protected areas است). ام. پی. ای شامل مناطقی است که ماهیگری در آنها بسیار محدود یا به طور کل ممنوع است. برخی از این مناطق به شدت تحت کنترل هستند و حتی بازدید توریستی از آنها هم ممکن نیست.

این تیم تحقیق دریافته است که تنها کمتر از ۱۰ درصد از زیست‌گاه‌های طبیعیِ نود و هفت درصد از ۱۷۳۴۸ گونه آبزی بررسی شده، به طور کامل تحت محافظت قرار دارد. محیط زیست طبیعی اکثر این آبزیان در معرض آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های صنعتی قرار داد که یا مسقتیما منجر به مرگ آنان و یا منتهی به کم شدن قدرت تولید مثل و در نهایت انقراض آنها می‌شود. انواع مختلف ماهی، کوسه‌ها، نهنگ‌ها، سفره‌ماهی‌ها و ...در معرض خطر جدی انقراض قرار دارند.

زیست‌شناسان دریایی خواستار قوانین جدی‌تر و مدیریت بهتری برای حفاظت از مناطق تحت پوشش سازمان‌های محیط زیستی دریایی هستند. آنها می‌گویند که هدفشان محافظت کامل از ده درصد گونه‌‌های دریایی و تحت نظر قرار دادن آنها تا سال ۲۰۲۰ است. هر چند که گونه‌های بی‌شماری از موجودات دریایی در مناطقی که در حال حاضر تحت کنترل و نظارت سازمان‌های حفاظت از محیط زیست قرار ندارند، زندگی می‌کنند.

عوامل دیگری از جمله نظارت بر صنایع شیلات و ماهیگیری باید انجام شود و اگر حیات نوی از آبزیان در معرض خطر باشد، شکار آن باید به طور کامل متوقف شود. چرا که حیات این آبزیان مانند زنجیره‌ای به هم متصل است و انقراض یک گونه می‌تواند به نابودی گونه‌های دیگر بیانجامد.

دکتر جیمز واتسون، یکی از اعضای این تیم تحقیق، به نیچر ورلد نیوز می‌گوید: «از آنجا که تنوع زیستی اغلب آبزیان به اندازه ناکافی شناخته شده است، دخالت فوری سازمان حفاظت از حیات آبزیان ضرروی است. رسیدن به این هدف (حفظ این آبزیان) نه تنها برای طبیعت بلکه برای انسان ها حیاتی است. زندگی میلیون‌ها انسان به تنوع زیستی آبزیان وابسته است.»